کد خبر : 551
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹

ترانزیت ریلی میان‌بری برای تحقق تعالی اقتصادی گلستان

ترانزیت ریلی میان‌بری برای تحقق تعالی اقتصادی گلستان
استمرار رویکرد دولت سیزدهم در توسعه مسیرهای ریلی زمینه‌ساز افزایش درآمدهای ترانزیتی این بخش و میان‌بری برای تعالی اقتصادی استان کم‌برخوردار گلستان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری نقل‌نو-اعظم محبی: توجه به استان‌های کم‌برخوردار مرزی به‌ویژه محروم یکی از رویکردهای ملموس دولت سیزدهم بود. استان گلستان علی‌رغم بهره‌مندی از چتر سبز جنگل‌های هیرکانی در زمره استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور تلقی می‌شود و این محرومیت در دو دهه اخیر به سبب کم‌توجهی دولت‌های گذشته و البته تغییرات اقلیمی و به‌تبع آن افت محسوس اقتصاد کشاورزی در حال افزایش است.با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دیار گلستان وارد مدار آبادانی، توسعه و سازندگی شد.موقعیت جغرافیایی سیاسی (ژئوپلیتیک) و قرارگرفتن در دروازه ورودی کشورهای مشترک‌المنافع CIS دو ویژگی ویژگی بارز مکانی استان گلستان است که استفاده‌ از این دو خصیصه می‌تواند به پیشرانی برای فقرزدایی در این سرزمین تبدیل شود

 

بهره‌گیری از زیرساخت‌های مواصلاتی به‌ویژه در حوزه ریلی برای توسعه و آبادانی استان گلستان یکی از مباحثی بود که تا قبل از دولت سیزدهم توجه چندانی به نمی‌شد، به زبان ساده‌تر مدیران ارشد اجرایی کشور و استان جایگاهی برای صنعت ترانزیت گلستان ترسیم نکرده بودند و بر اساس آمار آورده و سهم صنعت ترانزیت در درآمدهای استان در نازل‌ترین سطح خود قرار داشت.با روی کار آمدن دولت سیزدهم بخشی از اختیارات حوزه دیپلماسی اقتصادی با استانداران استان‌های مرزی محول شد تا بر اساس ویژگی‌های سرزمینی استان خود برای تعالی اقتصادی استان از طریق توسعه مناسب تجاری فرامرزی اقدام کنند.مدیران فعلی گلستان در سه سال اخیر تلاش‌های وافری در این بخش انجام دادند تا بتوانند با استفاده از هم‌جواری گلستان با بازارهای کشورهای مشترک‌المنافع با جمعیت ۳۰۰ میلیون‌نفری و البته برخی رخدادهای سیاسی منطقه‌ای مانند تنش روسیه با اوکراین و اروپا سهم در آمدی گلستان از صنعت ترانزیت را بهبود ببخشند.بهره‌گیری کامل از خطوط ریلی کی تی آی و قرارگرفتن در دروازه ریلی ایران به اوراسیا فرصتی ارزشمند برای گلستان و البته جمهوری اسلامی ایران بود که بتواند صنعت ترانزیت ریلی خود را توسعه دهد.تولید میلیون‌ها تن غلات در قزاقستان و دیگر کشورهای مشترک‌المنافع و ضرورت انتقال آنها به آب‌های آزاد و از همه مهم‌تر هدایت آنها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هندوستان فرصتی مغتنم برای درآمدزایی بیشتر از صنعت ترانزیت در گلستان است

 

توسعه روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شمالی خود و البته چین و همچنین پیوستن به برخی معاهده‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس میزان تعاملات مالی و پولی ایران با دیگر کشورها را ارتقا داد؛ موضوعی که به شکل واضح در صنعت ترانزیت خود را آشکار ساخته است.دولت تلاش کرد تا از فرصت مغفول مانده ترانزیت ریلی برای سازندگی آبادانی بیشتر گلستان استفاده کند و در این سه سال حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش ریلی گلستان هزینه‌کرد.ماحصل این سرمایه‌گذاری ها جابه‌جایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از این مسیر ریلی بود که بخش قابل‌توجهی از آن را مرسوله‌های ترانزیتی ریلی فرامرزی تشکیل داده و درآمد پایداری را برای گلستان رقم زده است.

 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراین‌خصوص به خبرنگار نقل نو گفت: استراتژی مطلوب دولت سیزدهم در توسعه ترانزیت منطقه‌ای به‌ویژه در تبادلات ریلی گره‌گشای مشکلات مالی و پویایی اقتصاد کشور و استان‌های مرزی مانند گلستان خواهد بود.عبدالجلال ایری افزود: ترانزیت‌های اخیر کالا از قزاقستان به‌سوی ترکیه از راه‌آهن جمهوری اسلامی از ورودی اینچه برون بیانگر آن است که فصل جدیدی در تبادلات مالی و اقتصادی ایران با کشورهای عضو CIS در حال رقم‌خوردن است.نماینده مردم بندر گز، بندر ترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صنعت ترانزیتی یکی از فرصت‌های بی‌نظیر پیشروی اقتصاد گلستان است که تاکنون از آن غفلت شده است با توسعه صنعت ترانزیت علاوه بر اشتغال‌زایی فرصت مناسبی برای کم‌اثر کردن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ایجاد می‌شود.

استاندار گلستان هم به خبرنگاران گفت: تقویت و احیای روابط تجاری دولت سیزدهم با کشورهای دوست و همسایه و همچنین تمایل آن‌ها برای ترانزیت و صادرات کالاهای خود از مسیر ایران موجب شده تا ظرفیت راهبردی استان گلستان بیش‌ازپیش موردتوجه تجار این کشورها قرار گیرد.علی‌محمد زنگانه افزود: قزاقستان حدود ۱۳۵ میلیون تن انواع کالا صادر می‌کند که بخش زیادی از این اقلام به مقصد اروپاست، هدایت و ترانزیت فقط ۱۰ درصد از کالاها از کریدورهای ایران درآمدهای خوبی در پی دارد.

گفتنی است که زیرساخت‌های مسیر ریلی در خط شمال شرق ۲ به‌ویژه اینچه برون قابلیت‌ مطلوب برای انتقال گسترده کالاهای cis به‌سوی ترکیه و اروپا دارد و برای بهره‌گیری حداکثری از فرصت ترانزیت کالاهای خط‌آهن KTI نیازمند استمرار سرمایه‌گذاری‌های دولت سیزدهم در حوزه ریلی و بازگشایی محورها و نوسازی آن هستیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.